Individuálny vzdelávací program
Individuálny vzdelávací program
Každý žiak so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (ŠVVP) inkluzívne postupuje primárne podľa toho ako postupuje jeho trieda či škola, teda v súlade so školským vzdelávacím programom (ŠkVP). Tam kde potrebuje špecifickú podporu lebo svoj školský vzdelávací program nedokáže napĺňať, dostáva individuálnu podporu – individuálny vzdelávací program (IVP).
Individuálny vzdelávací program je nástroj, ktorý umožňuje žiakovi so ŠVVP vzdelávať sa primeranými prostriedkami.
Je súčasťou dokumentácie žiaka so ŠVVP. Vypracováva ho pedagogický zamestnanec poverený riaditeľom školy v spolupráci so školským špeciálnym pedagógom, školským psychológom, pedagogickým asistentom a odborným zamestnancom školy, po konzultácii so zákonným zástupcom; ak ide o žiaka základnej školy najmenej v piatom ročníku a ak sa jedná o žiaka strednej školy, aj po konzultácii s týmto žiakom . Ak je žiak so ŠVVP vzdelávaný podľa IVP, jeho kópia sa poskytuje zákonnému zástupcovi.
IVP obsahuje podporné opatrenie a úpravy jednotlivých častí školského vzdelávacieho programu podľa ŠVVP dieťaťa/žiaka, najmä úpravu obsahu, metód, foriem alebo spôsobu hodnotenia a spolupráce s odbornými zamestnancami.
Ak je žiakovi so ŠVVP potrebné prispôsobiť obsah a formy vzdelávania v jednom alebo viacerých vyučovacích predmetoch, vypracuje vyučujúci daného predmetu v spolupráci so školským špeciálnym pedagógom ako súčasť individuálneho vzdelávacieho programu Úpravu učebných osnov konkrétneho predmetu. Ide o úpravu obsahu vzdelávania žiaka, t. j. vychádza sa z učebných osnov predmetu. Vyučujúci učiteľ v spolupráci so ŠŠP vypracuje postupnosť krokov pri preberaní učiva príslušného predmetu. Úprava učebných osnov predmetu, ktorá je súčasťou IVP, sa vypracováva len pre tie vyučovacie predmety, v ktorých žiak nemôže postupovať podľa učebných osnov daného ročníka bez príslušných úprav.
IVP (ak je vypracovaný) je pre každého pedagóga záväzný, nie je dobrovoľný.
IVP je otvorený dokument, do ktorého sa môžu/majú vkladať nové návrhy priebežne počas roka, pričom spolupráca s rodičmi je dôležitým faktorom úspešnej integrácie. Môžu sa meniť formy preskúšavania, počet hodín, alebo redukovať domáce úlohy.
Môže sa a aj sa má upravovať a dopĺňať, podľa aktuálnych špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb žiaka. Úpravy vzdelávacieho programu sú výsledkom odborných konzultácií všetkých zainteresovaných odborníkov a oboznamuje sa s nimi aj zákonný zástupca žiaka, ktorého je možné aj do tvorby IVP zapojiť.
Nie je preto nutné vypracovávať každý rok nový IVP, stačí ho aktualizovať a zaznamenávať doň všetky relevantné zmeny.
Súčasná legislatíva pevne nevymedzuje štruktúru IVP, v globále obsahuje formálne údaje o žiakovi a škole, opis problému, ako sa v škole prejavuje, zachytáva zmeny oproti ostatným žiakom, tzn. čo je jeho cieľom, kto a ako často ho bude vyhodnocovať a prehodnocovať.
Návrh IVP na stiahnutie tu
Spracovala Mgr. Jana Vargová, špeciálny pedagóg CPP Nitra
Zdroj: VÚDPaP, Manuál začínajúceho školského špeciálneho pedagóga