Vieme, že...
Program Vieme, že... vznikol na podklade holandského projektu pod názvom „Program informovania“. Pre Policajný zbor SR ho na slovenské podmienky v roku 2004 prispôsobil odborný tím pod vedením prof. PhDr. Mirona Zelinu, DrSc.
Vieme, že... je programom boja proti zlu, násiliu, závislostiam, rasizmu a neproduktívnemu spôsobu života – ako hovorí podnázov doplnkového učebného a tréningového textu. Špecifikom programu je jeho zameranie na prevenciu kriminálneho správania detí a mládeže a na spoluprácu škôl s policajným zborom. Program je určený pre siedmakov až deviatakov základných škôl, pre žiakov prvého a druhého ročníka stredných škôl, pre prvákov až siedmakov gymnázií s osemročným štúdiom. Je zameraný na skupinovú aj individuálnu prácu so žiakmi pod vedením lektora. Program realizujú lektori na vyučovacích hodinách etickej výchovy, občianskej náuky, náboženstva a triednických hodinách ako i vo voľnom čase žiakov.
V súčasnej dobe je program rozpracovaný do 18-tich lekcií, ktoré zahŕňajú nasledovné tematické okruhy :
- problémy v správaní
- problémy drog a závislostí
- problémy rasizmu a intolerancie
- problémy protispoločenského a kriminálneho správania
- problémy riadenia emócií, citov a riešenia konfliktov
Obsah programu tvorí:
DOPLNKOVÝUČEBNÝ A TRÉNINGOVÝ TEXT PRE ŽIAKOV
- 4 lekcie sú venované problémom v správaní detí a mládeže
- 3 lekcie sú venované problémom protidrogovej výchove
- 4 lekcie sú venované rasizmu, xenofóbii, multikultúrnej výchove
- 5 lekcie sú venované protikriminálnemu správaniu spolupráci školy s políciou
- 2 lekcie sú zamerané na problémy riadenia emócií, citov a riešenia konfliktov
Každá lekcia ako samostatná jednotka obsahuje:
- informácie, vysvetľujúci text, úlohy na riešenie, samostatné aktivity účastníkov, poznámky na zamyslenie, usudzovanie, hodnotenie, sebaposudzovanie, zhrnutie najdôležitejších myšlienok.
- V METODICKEJ PRÍRUČKE PRE LEKTOROV sú uvedené podrobné pokyny pre prácu v jednotlivých lekciách s uvedením možných variácií a úprav pre vekovo mladších i najstarších žiakov. Obsahuje aj výpisky z trestného zákona pri posudzovaní priestupkov a trestných činov detí a mladistvých.
- VSTUPNÉA VÝSTUPNÉ TESTY NA SLEDOVANIE ÚČINOSTI PROGRAMU
- skúšky vedomostí z prebraných tém
- postojové škály posudzovania vzťahu k drogám, rasizmu a pod.
- sebaposudzovacie dotazníky
Predpokladáme, že vyplnenie testov na začiatku práce so žiakmi a na jej konci ukážu, v ktorej oblasti zmenili absolventi programu svoje postoje, ako si obohatili poznanie z danej problematiky.